TAHRAN — Devlet medyasının Salı günü bildirdiğine göre, İran Başmüzakerecisi Muhammed Bakır Kalibaf, ABD ve İsrail’in İran’a yönelik savaşını sona erdirmeyi amaçlayan görüşmelerin ardından Hürmüz Boğazı’nın Tahran yönetimi tarafından idare edileceğini açıkladı.
Arabulucuların açıklamasına göre, Orta Doğu’yu saran çatışmayı sona erdirmek amacıyla İsviçre’de gerçekleştirilen ilk tur görüşmelerin ardından İran ve ABD, kritik deniz rotasını açık tutmak ve Lübnan’daki çatışmaları sonlandırmak için iletişim hatları kurma konusunda Pazartesi günü mutabakata vardı.
Resmi haber ajansı IRNA’ya göre Kalibaf, görüşmelerden dönüşünde yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
“Hürmüz Boğazı hiçbir zaman savaş öncesi koşullarına dönmeyecek ve uluslararası hukuka uygun olarak İran İslam Cumhuriyeti tarafından yönetilecektir.”
İsviçre’deki Görüşmelerde “Önemli Kazanımlar”
Kalibaf, Telegram hesabından paylaştığı bir videoda, İsviçre’nin lüks Burgenstock tesisindeki görüşmelerin “iyi kazanımlar” sağladığını belirtti. İranlı yetkili, “Bana göre bu seyahat; özellikle boğaz meselesi, Lübnan müzakereleri, petrol muafiyeti sorunu ve dondurulmuş fonların serbest bırakılması konularında önemli başarılara sahne oldu” değerlendirmesinde bulundu.
Görüşmelerin ardından ABD Başkan Yardımcısı JD Vance’in, Tahran’ın BM nükleer denetçilerinin ülkeye dönmesine izin vereceğini açıklamasını takiben Washington yönetimi, Pazartesi günü İran petrolüne yönelik yaptırımları geçici olarak askıya aldı.
Anlaşmanın bir parçası olarak Tahran, Washington’dan belirli yaptırımların hafifletilmesinin yanı sıra dondurulmuş varlıklarının da serbest bırakılmasını sağlayacak. Buna karşın Kalibaf, yayımladığı videoda temkinli konuşarak, “Elbette henüz bu işin başında olduğumuza inanıyoruz ve çabalarımızı sürdürmeliyiz” diye ekledi.
Öte yandan İran devlet medyası, Kalibaf’ın Hürmüz Boğazı’na kıyısı olan Umman’a da bir ziyaret gerçekleştirdiğini bildirdi.
Boğazda İletişim Hattı ve Artan Trafik
Savaşın başında İran tarafından kapatılan stratejik su yolu, Washington ve Tahran’ın bir mutabakata varmasının ardından geçen hafta yeniden açılmıştı. Ancak Tahran yönetimi, İsrail’in Lübnan’a yönelik saldırılarına misilleme olarak Cumartesi günü boğazı tekrar kapattığını duyurdu.
Katarlı ve Pakistanlı arabuluculara göre, yaşanan bu gelişmenin ardından Tahran ve Washington, su yolundan “ticari gemilerin güvenli geçişini sağlamak amacıyla kazaları ve iletişimsizliği önlemek için” özel bir iletişim hattı kurma konusunda anlaştı.
Denizcilik takip şirketlerinin verilerine göre, atılan adımlar sonrası boğazdaki deniz trafiği Pazartesi günü, savaşı sona erdirmeye yönelik ABD-İran görüşme mutabakatından önceki döneme kıyasla daha hızlı bir tempoda akmaya devam etti.


İlk yorum yapan siz olun